Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Ne propustite!

Izbor najnovijih priča i saveta za bezbrižnu svakodnevicu.

Sve ce biti u Redu | Triglav.rs

Klima-uređaj u automobilu: kada i kako ga koristiti?

Pravilna upotreba klima-uređaja je neophodna za vaše zdravlje i vaš automobil.

Kada na letnjoj vrućini sedite u vrelom automobilu, želite i očekujete da ga klima-uređaj ohladi efikasno i što je brže moguće. Ali da li znate kako pravilno da koristite klima-uređaj tako da ne utiče negativno na vaše zdravlje i performanse vozila? Pročitajte nekoliko praktičnih saveta za pravilnu upotrebu klima-uređaja u automobilu.

Pravilna upotreba sistema za klimatizaciju ključna je za brigu o vašem blagostanju, zdravlju i na kraju, ali ne i najmanje važno, funkcionalnom stanju automobila. Zato je dobro znati kada da ga uključite, a kada ne i na koju temperaturu da ga podesite.

Ako se s vama u automobilu nalaze deca ili stariji, kao i životinje koje su osetljivije na promene temperature, morate biti posebno oprezni pri podešavanju jačine i smera hlađenja.

Klima-uređaji se grubo mogu podeliti na manuelne i automatske. Kod manuelnih morate sami da podesite jačinu ventilatora i snagu hlađenja, dok automatski rade sve sami, samo izaberete željenu temperaturu u vozilu. Automatski su takođe prikladniji jer ne morate da ih podešavate tokom vožnje. 

Korišćenje klima-uređaja po fazama tokom vožnje 

Pratite kratak vodič za pravilnu upotrebu klima-uređaja i saznajte na šta treba da obratite pažnju tokom različitih faza vožnje. Uvek treba da imate na umu ko će putovati automobilom i u skladu s tim planirate svoj odlazak. Deca, starije osobe i kućni ljubimci posebno su osetljivi na toplotu, pa u ovim slučajevima budite posebno oprezni.

Pre polaska na put

Bez obzira na to koji tip klima-uređaja imate u automobilu, provetrite vozilo pre vožnje. Ako možete, premestite ga u senovito mesto. Ako nemate vremena da čekate desetak minuta da se automobil dobro provetri u hladu, stručnjaci savetuju da pre vožnje otvorite prozore automobila i eventualno gepek na bar nekoliko minuta. Ovo oslobađa vruć vazduh iz vozila i ono će se brže ohladiti čak i kasnije kada uključite klima-uređaj.

Vrućina deluje veoma stresno na naše telo, pa pokušajte da odvojite najmanje pet minuta da provetrite automobil.

  • Početak putovanja: 

Kada uključite klima-uređaj, zatvorite prozore i spoljni dovod vazduha. Postavite klima-uređaj tako da cirkuliše unutrašnji vazduh. Na taj način sprečavate topao spoljašnji vazduh da uđe u unutrašnjost automobila i iznova zagreje već rashlađen. Tako će se vazduh u automobilu najbrže rashladiti do željene temperature. Prekomerne temperaturne razlike mogu izazvati prehladu, sinusitis i glavobolju.

Optimalna temperatura koju klima-uređaj treba da dostigne je između 21 i 23 stepena Celzijusa. Međutim, ovu vrednost takođe morate da prilagodite spoljašnjoj temperaturi.

  • Vožnja: 

Važno je pravilno podesiti klima-uređaj, prilagođavajući ga temperaturi atmosfere. Stručnjaci preporučuju da razlika između spoljašnje i unutrašnje temperature tokom vožnje ne prelazi sedam stepeni Celzijusa. Ovo osigurava da vaše telo ne doživi temperaturni šok kada izađete iz automobila.

  • Parkiranje: 

Odvojte vreme za pronalaženje odgovarajućeg parking-mesta, najbolje u hladu ili garaži. Takođe može biti korisno i prekrivanje vetrobranskog stakla reflektujućom zaštitom, koja će obezbediti da temperatura u automobilu ne raste tako brzo.

Visoka temperatura loše utiče i na vetrobransko staklo, posebno ako na njemu već postoje zimska mikrooštećenja od kamenčića. Uz istovremeno grejanje i hlađenje usled rada klima-uređaja, oštećenje stakla može lako da se proširi.

Usmeravanje hlađenja je takođe važno. Hladan vazduh ne sme da duva direktno u vas ili druge putnike, već mora da kruži po kabini. Ventilacione mlaznice stoga moraju uvek biti usmerene dalje od glave i drugih delova tela, odnosno ka prozorima ili još bolje prema plafonu, odakle se hladan vazduh vraća u prostor.

Klima-uređaj i potrošnja goriva

Pravilno podešavanje sistema klimatizacije važno je i za efikasnost automobila, kako sa stanovišta potrošnje goriva, tako i uticaja na njegovu snagu.

Prema navodima nemačkog auto-kluba ADAC, sistem klimatizacije u proseku doprinosi 10 do 15 odsto potrošnji goriva.

Automatski klima-uređaji troše znatno manje goriva od poluautomatskih ili manuelnih. Oni povećavaju račun za gorivo za pet do šest odsto. Poluautomatski klima-uređaji, gde morate ručno da podešavate ventilator, troše malo više goriva, ali su i jeftiniji pri kupovini automobila. Manuelni klima-uređaji troše natprosečnu količinu goriva, posebno u gradskom saobraćaju, a manje van grada.

Održavanje klime

Proverite rad klima-uređaja u automobilu pre početka letnje sezone. Glavni znak upozorenja da vaša klima nije u dobrom stanju jeste to što ne hladi unutrašnjost vozila na željenu temperaturu ili uopšte ne hladi. 

Klimu bi trebalo pregledati najmanje na dve godine, a ako se godišnje prelazi više od 30.000 kilometara, neophodan je godišnji servis.

Nakon servisa, tokom kojeg se menja i filter, klima će raditi optimalno. Izbeći ćete i neprijatne mirise i prateće opasnosti, poput razvoja raznih mikroorganizama.

I još jedno veoma važno upozorenje: unutrašnjost automobila se veoma brzo zagreva na vrućini. Zato nikoga ne ostavljajte u vozilu – ni decu, ni kućne ljubimce ni starije – čak i ako ostavite auto samo na nekoliko minuta!

Prema podacima slovenačkog AMZS-a, na samo 20 spoljašnjih stepeni Celzijusa unutrašnjost automobila se zagreje do 46 stepeni Celzijusa za sat vremena na suncu.


Temperatura u automobilu stoga može opasno da poraste čak i u mesecima van letnje sezone. Leti, međutim, lako može da izađe na 70 stepeni Celzijusa.

Zbog visoke temperature putnici u vrelom automobilu mogu da dožive toplotni udar, a u najgorim slučajevima može doći i do smrti. Stoga vodite računa o sebi i drugima i koristite klima-uređaj na način koji odgovara putnicima i automobilu.

Auto-stakla su posebno osetljiva na ekstremne zimske i letnje temperature. Da vas ta šteta ne bi udarila po džepu, izaberite odgovarajuće osiguranje automobila.

Izvor: Vse bo v redu.

TEST BANNER

Ne propustite!

Izbor najnovijih priča i saveta za bezbrižnu svakodnevicu.

Prijava na newsletter