Pravilna upotreba klima-uređaja je neophodna za vaše zdravlje i vaš automobil.
Kada na letnjoj vrućini sedite u vrelom automobilu, želite i očekujete da ga klima-uređaj ohladi efikasno i što je brže moguće. Ali da li znate kako pravilno da koristite klima-uređaj tako da ne utiče negativno na vaše zdravlje i performanse vozila? Pročitajte nekoliko praktičnih saveta za pravilnu upotrebu klima-uređaja u automobilu.
Pravilna upotreba sistema za klimatizaciju ključna je za brigu o vašem blagostanju, zdravlju i na kraju, ali ne i najmanje važno, funkcionalnom stanju automobila. Zato je dobro znati kada da ga uključite, a kada ne i na koju temperaturu da ga podesite.
Ako se s vama u automobilu nalaze deca ili stariji, kao i životinje koje su osetljivije na promene temperature, morate biti posebno oprezni pri podešavanju jačine i smera hlađenja.
Klima-uređaji se grubo mogu podeliti na manuelne i automatske. Kod manuelnih morate sami da podesite jačinu ventilatora i snagu hlađenja, dok automatski rade sve sami, samo izaberete željenu temperaturu u vozilu. Automatski su takođe prikladniji jer ne morate da ih podešavate tokom vožnje.
Korišćenje klima-uređaja po fazama tokom vožnje
Pratite kratak vodič za pravilnu upotrebu klima-uređaja i saznajte na šta treba da obratite pažnju tokom različitih faza vožnje. Uvek treba da imate na umu ko će putovati automobilom i u skladu s tim planirate svoj odlazak. Deca, starije osobe i kućni ljubimci posebno su osetljivi na toplotu, pa u ovim slučajevima budite posebno oprezni.
Pre polaska na put
Bez obzira na to koji tip klima-uređaja imate u automobilu, provetrite vozilo pre vožnje. Ako možete, premestite ga u senovito mesto. Ako nemate vremena da čekate desetak minuta da se automobil dobro provetri u hladu, stručnjaci savetuju da pre vožnje otvorite prozore automobila i eventualno gepek na bar nekoliko minuta. Ovo oslobađa vruć vazduh iz vozila i ono će se brže ohladiti čak i kasnije kada uključite klima-uređaj.
Vrućina deluje veoma stresno na naše telo, pa pokušajte da odvojite najmanje pet minuta da provetrite automobil.
- Početak putovanja:
Kada uključite klima-uređaj, zatvorite prozore i spoljni dovod vazduha. Postavite klima-uređaj tako da cirkuliše unutrašnji vazduh. Na taj način sprečavate topao spoljašnji vazduh da uđe u unutrašnjost automobila i iznova zagreje već rashlađen. Tako će se vazduh u automobilu najbrže rashladiti do željene temperature. Prekomerne temperaturne razlike mogu izazvati prehladu, sinusitis i glavobolju.
Optimalna temperatura koju klima-uređaj treba da dostigne je između 21 i 23 stepena Celzijusa. Međutim, ovu vrednost takođe morate da prilagodite spoljašnjoj temperaturi.
- Vožnja:
Važno je pravilno podesiti klima-uređaj, prilagođavajući ga temperaturi atmosfere. Stručnjaci preporučuju da razlika između spoljašnje i unutrašnje temperature tokom vožnje ne prelazi sedam stepeni Celzijusa. Ovo osigurava da vaše telo ne doživi temperaturni šok kada izađete iz automobila.
- Parkiranje:
Odvojte vreme za pronalaženje odgovarajućeg parking-mesta, najbolje u hladu ili garaži. Takođe može biti korisno i prekrivanje vetrobranskog stakla reflektujućom zaštitom, koja će obezbediti da temperatura u automobilu ne raste tako brzo.
Visoka temperatura loše utiče i na vetrobransko staklo, posebno ako na njemu već postoje zimska mikrooštećenja od kamenčića. Uz istovremeno grejanje i hlađenje usled rada klima-uređaja, oštećenje stakla može lako da se proširi.
Usmeravanje hlađenja je takođe važno. Hladan vazduh ne sme da duva direktno u vas ili druge putnike, već mora da kruži po kabini. Ventilacione mlaznice stoga moraju uvek biti usmerene dalje od glave i drugih delova tela, odnosno ka prozorima ili još bolje prema plafonu, odakle se hladan vazduh vraća u prostor.
Klima-uređaj i potrošnja goriva
Pravilno podešavanje sistema klimatizacije važno je i za efikasnost automobila, kako sa stanovišta potrošnje goriva, tako i uticaja na njegovu snagu.
Prema navodima nemačkog auto-kluba ADAC, sistem klimatizacije u proseku doprinosi 10 do 15 odsto potrošnji goriva.
Automatski klima-uređaji troše znatno manje goriva od poluautomatskih ili manuelnih. Oni povećavaju račun za gorivo za pet do šest odsto. Poluautomatski klima-uređaji, gde morate ručno da podešavate ventilator, troše malo više goriva, ali su i jeftiniji pri kupovini automobila. Manuelni klima-uređaji troše natprosečnu količinu goriva, posebno u gradskom saobraćaju, a manje van grada.
Održavanje klime
Proverite rad klima-uređaja u automobilu pre početka letnje sezone. Glavni znak upozorenja da vaša klima nije u dobrom stanju jeste to što ne hladi unutrašnjost vozila na željenu temperaturu ili uopšte ne hladi.
Klimu bi trebalo pregledati najmanje na dve godine, a ako se godišnje prelazi više od 30.000 kilometara, neophodan je godišnji servis.
Nakon servisa, tokom kojeg se menja i filter, klima će raditi optimalno. Izbeći ćete i neprijatne mirise i prateće opasnosti, poput razvoja raznih mikroorganizama.
I još jedno veoma važno upozorenje: unutrašnjost automobila se veoma brzo zagreva na vrućini. Zato nikoga ne ostavljajte u vozilu – ni decu, ni kućne ljubimce ni starije – čak i ako ostavite auto samo na nekoliko minuta!
Prema podacima slovenačkog AMZS-a, na samo 20 spoljašnjih stepeni Celzijusa unutrašnjost automobila se zagreje do 46 stepeni Celzijusa za sat vremena na suncu.
Temperatura u automobilu stoga može opasno da poraste čak i u mesecima van letnje sezone. Leti, međutim, lako može da izađe na 70 stepeni Celzijusa.
Zbog visoke temperature putnici u vrelom automobilu mogu da dožive toplotni udar, a u najgorim slučajevima može doći i do smrti. Stoga vodite računa o sebi i drugima i koristite klima-uređaj na način koji odgovara putnicima i automobilu.
Auto-stakla su posebno osetljiva na ekstremne zimske i letnje temperature. Da vas ta šteta ne bi udarila po džepu, izaberite odgovarajuće osiguranje automobila.
Izvor: Vse bo v redu.