Pažljivo pročitajte uslove ugovora koji se odnose na polisu osiguranja.
Iznajmljivanje automobila u inostranstvu može da bude odlična odluka, koja vam daje veću fleksibilnost i slobodu prilikom putovanja. Međutim, pre najma vozila potrebno je da obratite pažnju na brojne stvari, a posebno na to šta je uključeno u osiguranje, kakva je franšiza i koje su moguće doplate. Pre nego što sledeći put rezervišete automobil, otkrijte šta treba da znate o osiguranju koje se odnosi na iznajmljivanje automobila.
1. Sve je u uslovima
Kada iznajmljujete auto, uslovi najma su skoro važniji od cene. U njima će biti napisano sve što treba da znate o svojim i dužnostima najmodavca. Posebno proverite:
- Da li možete da iznajmljenim vozilom putujete preko granice – da li imate potrebna dokumenta, npr. zeleni karton?
- Ko može da vozi iznajmljeno vozilo? Najčešće je to osoba koja je imenovana u ugovoru. Ako želite da i vaš partner vozi iznajmljeni automobil, verovatno ćete morati za to dodatno da platite i, prilikom zaključivanja ugovora, navedete ime drugog vozača.
- Da li je gorivo uključeno u cenu iznajmljivanja? Uobičajeno je da se vozilo preuzima s punim rezervoarom i tako i vrati. Ako želite da vratite vozilo s praznim rezervoarom, tu mogućnost morate dogovoriti pre preuzimanja vozila i pri zaključenju ugovora navesti opciju kupovine goriva (FPO). Bez takvog sporazuma, vrednost goriva se obračunava u skladu sa uslovima zakupa.
- Ponegde je postavljena granica za minimalnu starost vozača. Na primer, vozilo mogu da iznajme osobe mlađe od 21 godine koje najmanje 2 godine imaju važeću vozačku dozvolu. Negde postoji i dodatna naplata za one mlađe od 25 godina.
- Šta treba da uradite u slučaju nesreće? Pored obaveštavanja policije o incidentu, situaciju treba da prijavite i kompaniji od koje ste iznajmili vozilo i dogovorite se kako to da rešite.
2. Proverite uključena osiguranja
Vozilo koje iznajmljujete je velike vrednosti, tako da svakako ne želite da troškove bilo kakve štete snosite vi. Jedan od prvih koraka bi stoga trebalo da bude da se zaključi odgovarajuće osiguranje.
Odredbe i uslovi zakupa ukazuju na to koja osiguranja su već uključena. Često ćete naći sledeća, ali imajte u vidu da vaša ponuda ne pokriva obavezno sva navedena osiguranja:
- Osiguranje od odgovornosti prema trećim licima (Mandatory Third Party Liability Insurance Provisions) – pokriva štetu koju vozač zakupljenog vozila prouzrokuje drugim učesnicima u saobraćajnoj nezgodi. Osiguravajuće društvo potom pokriva materijalnu štetu na vozilu i nematerijalnu štetu (telesne povrede, smrt) nanete trećem licu.
- Kasko osiguranje (Collision Damage Waiver / Loss Damage Waiver, CDW, LDW ili DW) – pokriva troškove oštećenja i krađe vozila. Pažljivo proverite u kojim slučajevima je šteta pokrivena i u kojim slučajevima je isključena iz pokrića. Često takvo osiguranje ne pokriva oštećenja na gumama i felnama ili oštećenja šoferšajbne.
- Osiguranje od krađe – obične, provalne ili pljačke.
Raspitajte se da li je u cenu iznajmljivanja uračunata 24-časovna pomoć na putu i da li možete da je ugovorite.
3. Ne zaboravite na učešće u šteti
U slučaju oštećenja vozila koje prouzrokujete sami ili koje nastane usled vremenskih nepogoda (npr. grada), biće vam naplaćena odbitna franšiza – vaše učešće u šteti. Proverite unapred koliko iznosi kako vas ne bi iznenadili visoki troškovi popravke u slučaju nezgode.
Na primer: ako je franšiza 800 evra, a troškovi štete nanete vozilu iznose 900 evra, osiguranje će pokriti samo 100 evra, a ostatak pada na vaš teret.
Ukoliko je šteta nastala zbog krivice drugog vozača, pokriva se njegovom polisom osiguranja od auto-odgovornosti.
Takođe, razmislite o visini pokrića osiguranja za određene opasnosti, jer ako šteta premašuje ovaj iznos, bićete odgovorni za iznos iznad pokrića.
Ako je potrebno, proverite uslove po kojima možete da povećate osiguravajuće pokriće, smanjite ili čak otkažete franšizu.
Iznajmljivanje automobila biće skuplje ako želite da smanjite franšizu, ali za koliko će cena biti viša, zavisi i od klase vozila. Veća vrednost vozila zahteva veću odbitnu franšizu i samim tim veću doplatu ako želite da njen iznos smanjite.
4. Imate na raspolaganju mnoštvo dodatnih osiguranja
Mogućnost doplate za različita dodatna osiguranja pomenuće vam u rentakar agenciji i objasniti koja osiguranja nisu deo cene iznajmljivanja vozila i koja ćete, u zavisnosti od klase vozila, morati da doplatite.
Neke od najčešćih opcija uključuju:
- Osiguranje stakala, pneumatika i svetala (Glass, Lights and Tyre Protection) – pokriva mehanička oštećenja tokom vožnje. Ukoliko su prozori oštećeni u saobraćajnoj nesreći, šteta se pokriva kasko osiguranjem.
- Smanjenje odgovornosti (Excess Reduction) – smanjenje iznosa redovnog odbitka ili otkazivanje franšize, za šta se često koristi izraz Super CDW.
- Osiguranje od odgovornosti (Liability Coverage) – obično je uključeno obavezno osiguranje od odgovornosti, ali samo do određene vrednosti. Ako želite veće pokriće, odaberite dodatno osiguranje od odgovornosti.
- Osiguranje vozača i putnika (Personal Accident Insurance) – pokriva povrede ili iznenadnu smrt vozača i putnika od posledica saobraćajne nezgode.
- Pokriće za lične stvari (Personal Effects Coverage) – osiguranje za stvari koje imate u vašem iznajmljenom vozilu ukoliko je vozilo oštećeno ili ukradeno.
5. Uprkos dodacima, osiguranje ne pokriva sve
Odredbe i uslovi navode i slučajeve kada ste vi, kao iznajmljivač, dužni da nadoknadite štetu, bez obzira na zaključena dodatna pokrića. To su, na primer, oštećenja unutrašnjosti vozila, štete nastale u slučaju nemara i nesavesnog ponašanja, kao i štete izazvane pod dejstvom alkohola. Osiguranje obično neće pokriti ni štetu koju je prouzrokovao vozač koji nije bio ovlašćen da vozi ili koji nije prijavljen policiji, niti ako je šteta nastala u oblastima ili zemljama koje su izuzete od osiguranja vozila…
6. Dobro pregledajte vozilo – odgovorni ste za njega
Sledeći veoma važan korak je da vozilo, pre nego što u njega sednete i odvezete se, pažljivo pregledate i fotografišete, zajedno sa službenikom agencije. Pregledajte sve i budite obazrivi u slučaju bilo kakvih ogrebotina i oštećenja, kako spolja tako i iznutra.
Čak i kada vraćate vozilo, savetujemo vam da ga dobro pregledate i fotografišete kako kasnije ne biste imali bilo kakvih problema. Jer, ako šteta bude utvrđena naknadno, može vam biti naplaćena u određenom roku i nakon završetka perioda u kojem ste vozilo koristili.
Izvor: Vse bo v redu.