Saobraćajna nezgoda u inostranstvu je jedno od najstresnijih iskustava koje može zadesiti vozača. Osim što ste u stranoj zemlji, često ne znate lokalne propise, jezik ili procedure. Ipak, ako ste pripremljeni i znate osnovne korake, situacija može da se reši bez dodatnih komplikacija. U ovom tekstu objašnjavamo najvažnije postupke, dokumenta i kontakte koje uvek treba imati kod sebe, kao i načine da dobijete pomoć od svoje osiguravajuće kuće.
Prvi koraci na mestu nezgode
Čim dođe do sudara, zaustavite vozilo i uključite sva četiri migavca. Obucite reflektujući prsluk i postavite sigurnosni trougao na bezbednoj udaljenosti. Ovo je obavezno u većini evropskih zemalja. Proverite da li ima povređenih i odmah pozovite hitnu pomoć ili policiju. U EU to možete učiniti na broj 112, dok se u drugim državama koriste lokalni brojevi hitnih službi (npr. 911 u SAD i Kanadi, 999 u Velikoj Britaniji, 000 u Australiji). Pre putovanja se informišite o brojevima hitnih službi u zemlji u koju idete.
Najvažnije je da ostanete pribrani i da se pridržavate sledećeg:
- Ne pomerajte vozilo ako ima povređenih ili ako je šteta veća.
- Obavezno pozovite policiju u slučaju spora oko krivice.
- Vodite računa da ne potpišete ništa što ne razumete.
Ovaj postupak nakon nezgode u inostranstvu štiti vas i putnike, ali i ubrzava dalju komunikaciju sa osiguravačem. Na taj način izbegavate nesporazume i dobijate bržu podršku u rešavanju štete. Posebno je važno da sve uradite odmah na licu mesta jer naknadno dokazivanje može biti mnogo teže.

Pozivanje policije i hitne pomoći
Policija se obavezno poziva kada ima povređenih, kada je pričinjena veća materijalna šteta ili kada učesnici ne mogu da se dogovore o krivici. Važno je da na licu mesta ne priznajete krivicu, jer to može otežati kasniji proces.
Imajte na umu da u nekim državama (npr. Holandija, Španija, Velika Britanija) policija ne izlazi na teren ako nema povređenih. U tom slučaju popunjavanje evropskog izveštaja je jedina opcija. Ako policija izađe, tražite zapisnik jer on znatno olakšava proces kod osiguravača.
Ako ne govorite lokalni jezik, koristite engleski ili aplikacije za prevođenje.
Razmena podataka sa drugim učesnicima
Nakon što se uverite da su svi bezbedni, obavezno razmenite podatke temeljno i čitko i sve odmah zabeležite (fotografija ekrana, rukom na papir ili telefon). Tražite i da drugi učesnik pokaže dokumenta, a ne samo da ih izgovori. Ako iko odbije razmenu, fotografišite vozilo i registarske tablice i pozovite policiju.
Razmenite i zabeležite:
- Ime i prezime, broj telefona, e-mail.
- Broj lične karte ili pasoša (zapišite; fotografišite samo uz saglasnost, jer u nekim zemljama to nije dozvoljeno).
- Podatke o vozilu: registarske tablice, marka/model.
- Naziv osiguravača, broj polise i period važenja (fotografija polise ili zelenog kartona).
- Mesto, datum, tačno vreme i uslove na putu (kiša, magla, radovi).
- Kratak opis događaja i vidljiva oštećenja (fotografije iz više uglova).
- Kontakt svedoka (ako ih ima) i broj službenika/patrole ako je policija prisutna.
Praktično: ne potpisujte ništa što ne razumete; ne delite nepotrebne lične podatke (npr. adresu prebivališta); sačuvajte sve u jednoj fascikli ili belešci u telefonu.
Nažalost, u nekim slučajevima se dešava montirana saobraćajna nezgoda, kada drugi vozač namerno izaziva kontakt kako bi ostvario korist. Fotografije i policijski zapisnik najbolja su zaštita od takvih prevara.

Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi
U većini evropskih zemalja koristi se evropski izveštaj – standardizovan formular koji pomaže da se brže i jasnije utvrde okolnosti. Učesnici ga mogu popuniti i bez policije, pod uslovom da se slažu oko svega.
Jedan primerak ostaje vama, drugi drugom vozaču. Popunjen formular znatno ubrzava proces naplate štete kod osiguravajuće kuće. Preporuka je da uvek imate prazne primerke u vozilu, jer nisu uvek dostupni na mestu nezgode. Takođe, uzmite dovoljno vremena da ga popunite precizno i bez brzanja, jer kasnije ispravke mogu izazvati dodatne probleme.
Uloga osiguranja
Pre polaska u inostranstvo proverite da li imate potrebne dokumente i važeće polise.
- Zeleni karton – potvrda da vaša polisa važi i u drugim državama.
- Osiguranje vozila – obavezno osiguranje od autoodgovornosti pokriva štetu koju pričinite drugima.
- Kasko osiguranje za auto – pokriva štete i na vašem vozilu, krađu ili vandalizam.
- Asistencija na putu – obuhvata šlepovanje, zamensko vozilo i smeštaj.
Ako se desi nezgoda sa neosiguranim vozilom, vaš osiguravač će pružiti uputstva kako da ostvarite pravo na nadoknadu. U EU postoje posebni fondovi za obeštećenje žrtava, dok van EU to zavisi od lokalnih propisa.
Šta ako ste krivi u inostranstvu
Ukoliko se utvrdi da ste vi odgovorni za nesreću, štetu na drugom vozilu pokriva vaša polisa obaveznog osiguranja. Nikada ne potpisujte priznanje krivice na licu mesta. Sačekajte policijski zapisnik i obavezno obavestite svoju osiguravajuću kuću. Ne pristajte na “dogovor u kešu” niti na potpisivanje dokumenata na jeziku koji ne razumete; umesto toga, dokumentujte sve fotografijama i tražite broj zapisnika/patrole. Po potrebi kontaktirajte asistenciju radi šlepa ili zamenskog vozila i zabeležite sve troškove (računi, potvrde) za kasniju refundaciju.
Ako nemate važeći zeleni karton, možete biti primorani da platite granično osiguranje, koje je znatno skuplje. U nekim zemljama postoji i mogućnost zabrane daljeg putovanja dok ne rešite status osiguranja. Imajte u vidu da granično osiguranje često ima ograničena pokrića i kraći rok važenja, pa odmah proverite uslove i rok isteka i sačuvajte dokaz o uplati.

Praktični saveti za vozače
Da biste putovali mirno, pripremite se unapred:
- Uvek nosite pasoš, vozačku dozvolu, saobraćajnu dozvolu, polisu i zeleni karton.
- Proverite da li polisa uključuje automobilsku asistenciju u inostranstvu.
- Sačuvajte kontakt broj svoje osiguravajuće kuće u telefonu.
- Instalirajte aplikacije za lociranje servisa, bolnica i hitnih brojeva.
Ako se pitate šta raditi u slučaju saobraćajne nezgode u inostranstvu, najbolje je da pratite sve pomenute korake – od obezbeđivanja mesta nezgode do komunikacije sa osiguravačem.
Zašto saobraćajna nezgoda u inostranstvu ne mora da bude nerešiv problem
Saobraćajna nezgoda u inostranstvu nikada nije prijatna, ali smirenost, poznavanje procedura i važeće osiguranje mogu da olakšaju situaciju. Najvažnije je da zaštitite sebe i putnike, obezbedite mesto nezgode i prikupite sve potrebne podatke.
Uz Triglav osiguranje imate sigurnog partnera koji će vam pomoći da što brže i lakše rešite posledice nezgode. Bilo da je u pitanju asistencija na putu, popunjavanje izveštaja ili nadoknada štete, pravovremena reakcija i dobra priprema ključ su za bezbedno putovanje.





