Ne propustite!

Izbor najnovijih priča i saveta za bezbrižnu svakodnevicu.

Sve ce biti u Redu | Triglav.rs

Ne budite žrtva montirane saobraćajne nezgode

Da li biste prepoznali montiranu saobraćajnu nezgodu i preduzeli odgovarajuće mere?

Imali ste saobraćajnu nezgodu za koju se čini da ste vi krivi. Čak i da je pričinjena samo materijalna šteta, osećaj svakako nije prijatan. Ali nešto vam ne da mira. Niste sigurni kako se nezgoda uopšte dogodila. Neobične okolnosti mogu ukazivati na to da je sve iscenirano. U članku ćemo vam pomoći da ih identifikujete.

U želji da vam pomognemo da prepoznate takve situacije i pravilno postupite, konsultovali smo stručnjake iz Triglav osiguranja. Postoji nekoliko tipičnih scenarija, kada je reč o pokušajima da se osiguranje naplati na prevaru. Montirane saobraćajne nezgode mogu se klasifikovane u tri grupe:

  • Prvu grupu čine simulirani udesi, koji se zapravo uopšte nisu dogodili, a počinioci koriste lažnu dokumentaciju da traže naknadu štete.
  • Drugi su oni u kojima u različitim vozilima učestvuju i počinilac i žrtva. Dva vozila se sudaraju po unapred utvrđenom scenariju. Nakon događaja, učesnici udesa pozivaju policiju i sastavljaju zapisnik. Učesnik objašnjava naučenu priču o toku nezgode. Zatim odlazi u hitnu pomoć, gde bolom potkrepljuje priču. Cilj ovoga je da bude toliko ubedljivo da dobije uput za fizikalnu terapiju i visoku odštetu od osiguranja.
  • Treće su takozvane izazvane saobraćajne nezgode, u kojima počinilac koristi saobraćajnu situaciju, recimo pogrešno ponašanje drugog vozača. U nastavku ćemo se fokusirati na ove nezgode.

Prema stručnjacima za analizu prevara iz Triglav osiguranja, svrha ovakvih nezgoda je obično da prevarant dobije odštetu koju isplaćuje osiguravajuće društvo, te osoba koja je izazvala nezgodu. 

Skoro uvek, ove vrste trikova su povezane i sa odštetnim zahtevima za telesne povrede. Prevaranti posećuju hitnu pomoć nakon sudara, gde se žale na bol i podnose zahteve za povrede kod osiguravajućeg društva. Pošto je u vozilima obično nekoliko ljudi, potraživanja brzo dostižu visoke iznose. 

Posledice ovakvih nezgoda su, pored štete za osiguravajuće društvo koja utiče na povećanje premija osiguranja, ponekad i stvarne povrede učesnika. 

Finansijske posledice isceniranih udesa su još šire. Ne radi se samo o troškovima štete na vozilima, već i o troškovima svih uključenih u lečenje. Uključeni su policajci, vatrogasci, hitna pomoć, lekari, upotreba raznih medicinskih sredstava, fizioterapija… Ovi troškovi mogu biti mnogo veći od obeštećenja osiguravajućeg društva, a utiču i na redove u zdravstvu, upozoravaju stručnjaci iz osiguranja. 

Uobičajeni slučajevi isceniranih saobraćajnih nezgoda

Izazvane saobraćajne nezgode je teško dokazati. Počinioci imaju unapred smišljene scenarije. Paze da u blizini nema svedoka i nadzornih kamera. Da biste ih dokazali, morate naučiti da ih prepoznate.

Najviše ovakvih saobraćajnih nezgoda dešava se na parkiralištima, gde počinioci pažljivo traže svoju „žrtvu“ i obično je iznenade kada izlazi unazad sa parking mesta. U tom trenutku svojim vozilom naglo krenu ka pomenutom automobilu i izazovu sudar.

Počinioci često izazivaju iscenirane sudare tako što voze ispred vozila svoje odabrane žrtve, a zatim odjednom, bez razloga, zakoče. Tada se, obično, vozilo iza njih zaleti u zadnji deo njihovog vozila.

Poznati su i slučajevi sudara na manje prometnim raskrsnicama, gde prevarant ustupa prednost vozaču vozila na sporednom putu, a potom namerno uleće u raskrsnicu i izaziva sudar. Prevarant potom tvrdi policiji da mu je vozač drugog umešanog vozila oduzeo prednost.

Vraćate se na parking. Na zadnjim vratima vašeg vozila primećujete ostatke farbe sa drugog vozila i manje udubljenje. Šta prvo treba da uradite? Pročitajte u tekstu Šta ukoliko vas zadesi šteta na parkingu?

5 saveta kako da izbegnete lažnu nezgodu

Iako je vama kao učesniku u saobraćaju teško da utičete na postupke drugih, možete pokušati da izbegnete takve situacije. Preporučujemo sledeće:

  1.  Obratite pažnju na neobično ponašanje drugih učesnika u saobraćaju. Na primer, na izuzetno sporu vožnju ili naglo kočenje i ubrzanje.
  2. Posmatrajte vozače i putnike u vozilu. Često upadljivo i sa preteranom pažnjom vode računa o onom što se dešava iza njih, koristeći retrovizore ili na neki drugi način.
  3. Budite oprezni iza već oštećenih vozila.
  4. Održavajte bezbedno rastojanje koje će vam omogućiti da reagujete, čak i u slučaju neočekivanog kočenja.
  5. Obratite pažnju na kretanje vozila ispred vas i njegova stop svetla. Ponekad mogu bit namerno onesposobljena.

Sumnjiva nezgoda, šta sad?

Ako se ipak nađete u saobraćajnoj nezgodi za koju verujete da je nameštena, preporučljivo je da pozovete policiju. Ona će obaviti uviđaj i sačiniti zapisnik.

Prema stručnjacima za analizu prevara iz Triglav osiguranja, dokazivanje da je neka saobraćajna nezgoda iscenirana spada u grupu najzahtevnijih krivičnih poslova. Za to je potrebno mnogo truda i stručnosti u oblasti saobraćajnog kriminala. Veliki je broj tragova koje policajci primećuju. Kada je reč o lokalitetu, to su često neprometni i udaljeni putevi bez javne rasvete i tačnog vremena održavanja. Nezgoda se najčešće odigra noću i po lošim vremenskim uslovima. A tu su i manjkavi i izmanipulisani tragovi i druge okolnosti, kao što su izjave učesnika i slično.

U svakom slučaju, važno je prvo potpuno i tačno popuniti evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi. Treba da dodate bilo kakva zapažanja o nastanku nezgode. Ukoliko niste sigurni u okolnosti nezgode, ne treba da priznate krivicu na mestu sudara, niti da takve izjave upisujete u zapisnik. Potrebno je obratiti pažnju i na podatke o ostalim učesnicima u sudaru, broju ljudi u vozilima, te važnosti saobraćajne dozvole i polise osiguranja.

Takođe, preporučljivo je fotografisati mesto nezgodee i poslati fotografije osiguravajućem društvu.

Istovremeno, nakon udesa, obratite pažnju na neke druge znake koji vam mogu dati do znanja da se radi o montiranoj nezgodi. Među njima je, na primer, veliki broj ljudi u vozilu koji se žale na bolove neposredno posle udesa, iako je reč o manjem sudaru. Takođe, budite oprezni ako se na mestu nezgode neočekivano pojavio auto šleper.

Ukoliko vam je potrebna pomoć u slučaju ove vrste nezgoda, kontakt centar osiguravajućeg društva dostupan vam je na broj telefona +381 11 330 51 50.

Ukoliko sumnjate da se radi o prevari, možete se obratiti i Službi za sprečavanje, otkrivanje i istraživanje prevara Triglav Osiguranja slanjem mejla na sporp@triglav.rs ili pozivom na +381 11 330 51 50.

Od prijave do rešenog slučaja

U osiguravajućoj kući svaka prijava će biti detaljno ispitana korišćenjem sistema automatske kompjuterske detekcije slučajeva sumnjive štete. Stručne kolege će analizirati podatke, obaviti terenske upite i intervjue sa učesnicima i potencijalnim svedocima, dobiti dodatne informacije… Pomagaće im detektivi i razni drugi stručnjaci.

Ako se sumnje potvrde, osiguravajuća kuća će odbiti odštetni zahtev. Štetu na vozilu svog osiguranika pokriće iz kasko osiguranja, a zatim će se sa regresnim zahtevom obratiti osiguravajućem društvu uzročnika i o slučaju obavestiti policiju.

Izvor: Vse bo v redu.

TEST BANNER

Ne propustite!

Izbor najnovijih priča i saveta za bezbrižnu svakodnevicu.

Prijava na newsletter