Ne propustite!

Izbor najnovijih priča i saveta za bezbrižnu svakodnevicu.

Sve ce biti u Redu | Triglav.rs

7 koraka za održavanje automobila

Šta možete sami da proverite, a šta je bolje prepustiti servisu?

Vozila postaju sve sofisticiranija i mnoge stvari koje su naši očevi mogli sami da urade danas mogu samo obučeni mehaničari. Međutim, postoje neke stvari koje svaki vozač treba da zna da proveri. Verzirani će to naravno umeti bez uputstava i saveta, ali za sve ostale, u ovom članku predstavljamo najosnovnije korake za održavanje automobila u odeljcima. Posebno obratite pažnju na svog četvorotočkaša pre dužeg putovanja ili odmora, pre zime ili pre prodaje.

1. Proverite 3 važne tečnosti

Pored goriva, vozilu su neophodni i: motorno ulje, rashladna tečnost, tečnost za kočnice, tečnost za menjač i kvačilo i tečnost za pranje vetrobranskog stakla. Treba obratiti pažnju na nivo tri tečnosti, a to su motorno ulje, rashladna tečnost i tečnost za vetrobransko staklo – sve ostalo prepustite svom mehaničaru.

Provera i dopuna tečnosti za pranje vetrobrana nije nauka. Kada ga ponestane, lako ga možete dopuniti. Vodite računa da kada temperature to zahtevaju, koristite tečnost za pranje vetrobrana u zimskom periodu.

Rashladna tečnost

Rashladna tečnost uglavnom ima dve funkcije: štiti motor od pregrevanja i smrzavanja. Stoga je njegova važna komponenta antifriz, kao i antikorozivni agensi i aditivi koji štite motor od korozije.

Na probleme sa rashladnom tečnošću upozoriće vas upaljena lampica termometra vode na instrument tabli, što može ukazivati na previsoku temperaturu ili nizak nivo rashladne tečnosti.

U tom slučaju, bezbedno i propisno zaustavite vozilo i pozovite auto asistenciju. Da se ​​to ne bi desilo, redovno proveravajte nivo rashladne tečnosti i dopunite je do oznaka na posudi. Koju tečnost koristiti? Obavezno proverite koju tečnost je propisao proizvođač za vaše vozilo ili se konsultujte sa serviserom. Ovde boja tečnosti više ne igra nikakvu ulogu, jer ona nije znak određenih aditiva, već je rezultat boja.

Motorno ulje

Motorno ulje podmazuje i čisti motor. U novijim automobilima senzori mere nivo ulja, kao i sadržaj raznih maziva u njemu. Kada je nivo ulja ili maziva prenizak, poruka na kontrolnoj tabli upozoriće vas na situaciju.

Dobro je, međutim, da vozač zna sam da proveri nivo motornog ulja pomoću za to namenjene šipke, koju prvo prebrišete a zatim ubacite u cev. Da bi merenje bilo tačno, ponovite ga nekoliko puta. Ulje treba da bude između minimuma i maksimuma označenih na šipci. Kako i kada je najbolje izmeriti ulje trebalo bi da vam pokaže vaš serviser, koji će znati i kada je pravo vreme za zamenu ulja, u zavisnosti od marke vašeg vozila.

Servisni intervali zamene ulja se obično određuju brojem pređenih kilometara (između 10.000 i 30.000 km) ili vremenskim periodom (godina ili dve), ali ga može odrediti i elektronika u vašem vozilu na osnovu vaše vožnje.

2. Pratite habanje guma

Vrsta prianjanja pneumatika je jedan od važnih faktora koji i dalje ima snažan uticaj na bezbednost na putu. Maksimalna starost guma sa kojima možete da krenete na put je 6 godina, ali većinu je potrebno ranije zameniti zbog istrošenosti. Zakonom utvrđena dubina profila (žljebova) je 1,6 mm za letnje gume i 4 mm za zimske gume.

Na tržištu možete naći digitalne ili mehaničke merače dubine šare, preporučuje se da jednom mesečno proveravate pneumatike na automobilu.

3. Redovno proveravajte pritisak u gumama

Još jedna stvar u vezi sa gumama koja ima značajan uticaj na bezbednost vožnje je pritisak. Habanje guma, potrošnja goriva i sigurnost zavise od pritiska. Noviji automobili imaju ugrađen obavezni sistem koji upozorava kada je pritisak u gumama neadekvatan. Ako vaš automobil nema ovaj sistem, morate sami da proverite pritisak, najbolje jednom u dva meseca ili češće. Obavezno proverite pritisak pre dugog putovanja, kao što je odmor.

Ako je pritisak previsok, sredina gazećeg sloja će se istrošiti. Međutim, ako je pritisak u pneumaticima prenizak, bočne površine pneumatika trpe posebno opterećenje, a u ekstremnim slučajevima mogu da se pocepaju, posebno na makadamu i pri vožnji preko ivičnjaka. Takve gume takođe rezultiraju većom potrošnjom goriva i većom emisijom štetnih gasova u životnu sredinu.

Prenizak pritisak uzrokuje veće habanje guma. Ono je još veće pri većim brzinama. Veruje se da ako je pritisak u gumama za 20% niži od preporučenog, pri većim brzinama habanje guma može da se poveća za čak 30%.

4. Automobilska svetla i žmigavci

Zamenu auto farova bolje je prepustiti stručnjacima u servisu, koji će vam preporučiti odgovarajuće farove za vaše vozilo, pravilno ih umetnuti i podesiti visinu snopa. Ali možete sami proveriti da li farovi rade. Kako? Za svetla kočnice, vozite vozilo unazad do svetlosnog zida i pritisnite kočnicu, a zatim uporedite refleksiju svetlosti levog i desnog fara.

Na isti način proverite rad prigušenih (kratkih) ili dnevnih svetala i rad žmigavca. Treba, međutim, znati da dnevna svetla imaju simetričan snop svetlosti, dok zatamnjena imaju asimetričan i širi snop, odnosno desno svetlo ima duži snop.

5. Proverite da li ima znakova rđe

Čišćenje i nega vozila se ne preporučuje samo da bi vaš automobil zablistao, već pre svega da bi se sa njega isprala prašina i prljavština, posebno u zimskim mesecima. Soli i hemikalije mogu izazvati koroziju felni, šasije i karoserije. Obratite pažnju na oksidaciju izloženih delova, što možete da proverite prilikom pranja vozila. Svakako, precizniju proveru dobićete u servisu.

6. Šta je sa brisačima?

Stručnjaci preporučuju da menjate brisače svake dve godine ili češće. Definitivno ih zamenite kada primetite da ostavljaju šare, zamagljuju, škripe ili preskaču. Važno je redovno čistiti šoferšajbnu od prašine i prljavštine, posebno ptičjeg izmeta i smole drveta. Nikada nemojte brisati suvo staklo brisačima, već koristite tečnost za vetrobransko staklo. Ne dozvolite da se brisači zamrznu na šoferšajbni na otvorenom tokom zime i da ne zagore leti. U oba slučaja ih podignite.

7. Redovni servis i tehnički pregled vozila

Iako možda mislite da je servis prečest i preskup, može vam uštedeti mnogo novca ako se kvar otkrije pre nego što dođe do veće štete na vozilu ili nesreće. Servisni intervali su propisani od strane proizvođača vozila i mogu da variraju od modela vozila, viskoziteta ulja, vrste goriva. Troškovi oko održavanja vozila konstantno rastu, izaberite ovlašćeni servis koji će opremom i delovima moći da odgovori na potencijalni problem. Redovnim održavanjem obezbeđuje te sigurnost, pouzdanost, udobnost i dugotrajnost automobila.

Prilikom tehničkog pregleda utvrđuje tehnička ispravnost uređaja i opreme, odnosno tehnička ispravnost vozila u celini, kao i da li vozilo ispunjava propisane uslove i tehničke normative za učešće u saobraćaju na putu.

Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja redovnom godišnjem tehničkom pregledu vozilo se podvrgava pre izdavanja saobraćajne dozvole, odnosno izdavanja registracione nalepnice. Tehnički pregled se može izvršiti do 30 dana pre podnošenja zahteva za registraciju, odnosno nakon isteka roka važenja saobraćajne dozvole.

Izvor: Vse bo v redu

TEST BANNER

Ne propustite!

Izbor najnovijih priča i saveta za bezbrižnu svakodnevicu.

Prijava na newsletter