Praktični saveti za bezbedno bočno parkiranje – bez oštećenja, troškova i stresa.
Bočno parkiranje jedna je od osnovnih vozačkih sposobnosti, ali još uvek predstavlja stres mnogim vozačima i relativno visok rizik od manjih ili većih telesnih oštećenja ili čak ozbiljnih saobraćajnih nezgoda. Vežba, pravilno podešavanje ogledala za efikasan pregled okoline i poznavanje dimenzija vozila kojim se vozite su ključni za savladavanje ovog manevra vožnje.
Za uspešno bočno parkiranje prvo rešite stres
Verovatno ne postoji vozač koji nakon uspešno položenog vozačkog ispita nije imao stres, strah i nervozu prilikom bočnog parkiranja u uskoj gradskoj ulici gde su drugi učesnici u saobraćaju pokazali nestrpljenje, zviždali i svirali. Ovo može da bude veoma uznemirujući faktor.
Uvereni da gube vreme zbog vas, jer procenjuju da bi traktor mogao da se parkira po strani na vašem parking mestu za 30 sekundi, njihove nestrpljive reakcije mogu da budu veoma stresne za vozača.
Opisana situacija za vozača, koji pokušava da izvede neiskusno bočno parkiranje, predstavlja snažan stres i stvara uslove za oštećenja vozila.
Poznato je da se u gradskom saobraćaju događaju mnoge manje i veće nesreće kao rezultat stresa čak i pri relativno malim brzinama.
Upravljanje vozilom na malom prostoru zahteva niz relativno jednostavnih, ali korektno izvedenih postupaka.
Svaki vozač mora da odvoji onoliko vremena za parkiranje koliko mu treba. Pomoć putnika ili moderne tehnologije za kontrolu okoline automobila definitivno je dobrodošla. Čak su i najveći majstori volana nekada pogrešno procenili prostor u bočnom parkingu, prebrzo okrenuli volan i neuspešno se bočno parkirali.
Dakle, prvi veoma važan savet za uspešno bočno parkiranje je upravljanje stresom:
- kada pronađete mesto za parkiranje, koncentrišite se i ne žurite
- uključite signalni znak kako bi drugi učesnici u saobraćaju mogli da vide šta nameravate da radite
- pažljivo procenite prostor
- pravilno podesite retrovizor sa desne strane
- vozite unazad uz stalnu kontrolu nad okolinom
Izbegavanje bočnog parkiranja nije rešenje
Ako ste naučili da se parkirate po strani u auto-školi samo za polaganje vozačkog ispita uvek možete to da ispravite redovnom praksom. Vežba doprinosi većoj uigranosti parkiranja, što najefikasnije smanjuje stres, posebno na užim parking mestima sa mnogim uznemirujućim faktorima koji dopiru iz okruženja.
Izbegavanje bočnog parkiranja nije rešenje, jer ćete kao vozač pre ili kasnije doći u situaciju da ćete morati da se parkirate po strani, jer neće biti drugog izbora.
Prema rečima stručnjaka ni nakon polaganja ispita nije kasno za profesionalnu pomoć. Smatra se da kao što ljudi angažuju učitelja skijanja za poboljšanje tehnike skijanja, neiskusni vozači mogu da dobiju pomoć instruktora vožnje i nauče kako da izvedu bočni parking pod njegovim nadzorom. Činjenica je da su dodatni časovi vožnje znatno niži i razumno jeftiniji troškovi od popravljanja posledica pogrešnih reakcija i odluka pri bočnom parkiranju.
Smer vožnje, pravilno podešena ogledala i pažljivo otvaranje vrata
Dve stvari su ključne za uspešno i sigurno bočno parkiranje: tačna procena raspoloživog prostora prema dužini vozila kojim se vozite i pravilno postavljena ogledala za nadgledanje okoline.
Sa uključenim pokazivačem pravca, ističete svoju nameru kada napuštate parking mesto, ali ne zaboravite da nadgledate okolinu prilikom napuštanja parkiranog vozila.
Nepažljivo otvaranje vrata brzo ostavlja ožiljke i udubljenja zbog udara u žardinjere sa cvećem, potporne zidove, visoke pločnike i druge zamke gradskog okruženja. Međutim, nepažljivo otvorena vrata mogu značiti i ozbiljnu saobraćajnu nezgodu ako u njih udari biciklista ili drugo vozilo.
Uvek kontrolišite vrata i prvo pogledajte šta se dešava pored bočne strane vozila. Obratite posebnu pažnju na slepe tačke.
Čak i blagi udarac u branik je zapravo saobraćajna nesreća
U slučaju bočnog parkiranja, uprkos činjenici da brzina obično ne prelazi brzinu pešaka, na vozilu se mogu dogoditi ozbiljnije povrede. Uz pogrešno podešena ogledala, vozač lako previdi visinu ivičnjaka i oštećuje felne.
Još problematičniji su niski stubovi koji mogu prouzrokovati znatna oštećenja vrata, odbojnika, svetla i drugih izloženih delova karoserije.
Kada birate parking mesto, razmislite i o prostoru koji vam je potreban da se isparkirate.
Često se u gradovima događa da se vratite na parking i utvrdite da postoji mnogo manje prostora za isparkiravanje, jer je drugo veće vozilo parkirano ispred ili iza vašeg automobila. U ovom slučaju prvo proverite da na vašem automobilu nema udubljenja ili ogrebotina, a zatim vrlo pažljivo napustite parking mesto uz ponovljene korekcije smera isparkiravanja.
Ako je parking na padini, na primer u strmoj ulici, ne zaboravite da kontrolišete automobil prilikom pokretanja uz pomoć ručne kočnice. Uvek imajte na umu da se čak i najmanje oštećenje branika smatra saobraćajnom nesrećom.
Pročitajte više o šteti koja može da se dogodi na parkingu.
Čak i nekoliko milimetara dugačka ogrebotina smatra se oštećenjem. Ako je prouzrokujete, morate obavestiti vlasnika vozila kog ste oštetili. Ako samo odmahnete rukom i jednostavno odete, zvanično ste pobegli sa mesta saobraćajne nesreće. Kada se nezgoda dogodi, nakon policijskog uviđaja ili popunjavanja Evropskog izveštaja korisnici Triglav osiguranja mogu prijaviti štetu i bez odlaska u poslovnicu, slanjem popunjenog obrasca na e-mail.
Veštačka inteligencija može da vam pomogne
Razvoj automobilske tehnologije doprineo je sistemima za sigurnije i efikasnije parkiranje. Većina novih vozila već je opremljena ultrazvučnim senzorima koji vozaču otkrivaju skrivene zamke iza ili ispred branika svetlima, grafičkim i zvučnim upozorenjima.
Kamere za vožnju unazad ili više kamera takođe su od velike pomoći pri bočnom parkiranju, koje zajedno čine živopisnu sliku od 360 stepeni pogleda na okolinu vozila. Prenos uživo koji se nalazi iznad branika često dopunjuje različita širina ugla gledanja i grafičke linije koje crtaju vozačev smer u odnosu na ugao prednjih točkova.
Već neko vreme na tržištu postoje aktivni pomoćnici za parkiranje, koji sami mere odgovarajući prostor za bočni parking, a zatim preuzimaju upravljanje.
Takav sistem funkcioniše u oba pravca – pri parkiranju i pri izlasku sa parking mesta i omogućava vozaču znatno opuštenije bočno parkiranje, koje ne sme da se dogodi bez vozačeve pažnje. Uprkos značajnoj pomoći tehnologije, vozač je i dalje odgovoran za uspešan ili neuspešan manevar parkiranja i sve posledice koje nastanu.
Aktivna pomoć za parkiranje takođe sarađuje sa drugim bezbednosnim sistemima, kao što su kontrola kretanja unazad sa automatskom funkcijom kočenja, sistem protiv sudara i sistem za praćenje slepih tačaka. To znači da pomoć za parkiranje može automatski da koči ispred biciklista, upozori vozača na biciklistu ili vozilo koji se nalaze na slepom mestu kako ne bi otvorio vrata i izazvao nezgodu. Uz najbolje sisteme, čak i ako je motor isključen, praćenje deluje još 3 minuta, što sprečava nepažljivo otvaranje vrata.
Pre upotrebe pomoći tog tipa, vozač mora biti upoznat sa njegovim radom i strogo slediti uputstva koja mu daje vozilo.
Vozač takođe može u potpunosti da preuzme kontrolu nad onim što se dešava u bilo kom trenutku. Takvi automatski asistenti za automatsko parkiranje precizno mere raspoloživi prostor i parkiraju se brzo i uspešno, čak i ako ima jako malo prostora za uparkiravanje.
Izvor: Sve bo v redu.